Etický kodex, ke kterému se hlásí zaměstnanci i dobrovolní spolupracovníci a který je pro ně závazný, vychází z křesťanské hodnotové orientace, osoby Ježíše Krista a preventivního výchovného stylu Dona Boska, který počítá s duchovním rozměrem člověka. Kodex se nezabývá požadavky danými legislativou, neboť je považuje za pevně dané. Jeho cílem je přispívat ke zkulturňování prostředí našeho zařízení především v oblasti etiky jednání a čitelnosti a poctivosti úmyslů. Vychází z něj naše chování, jednání a vztahy ke klientům, zájemcům o službu, veřejnosti, k sobě navzájem i k životnímu prostředí.
Etické zásady obecně
Ctíme základní etický princip křesťanství vyjádřený přikázáním „jednej vůči ostatním tak, jak chceš, aby oni jednali vůči tobě“, zejména:
- úcta ke každému člověku bez ohledu na jeho původ, etnickou a rasovou příslušnost, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení;
- úcta k životu od početí po smrt;
- přednostní péče o znevýhodněné nebo ohrožené;
- ochrana životního prostředí;
- podpora trvalých partnerských (manželských) vztahů.
Jednáme s vědomím, že naše chování je vzorem pro klienty zařízení.
Na základě znalostí, dovedností a zkušeností pomáháme jednotlivcům i skupinám při jejich rozvoji a při řešení konfliktních situací.
Při své činnosti se řídíme posláním organizace.
Etické zásady ve vztahu ke klientům
- Vedeme klienty k odpovědnosti za vlastní život a jednání a k odpovědnému plnění povinností přiměřených jejich věku a schopnostem.
- Ke klientům přistupujeme se vstřícností a přátelským přijetím.
- Ve svém chování jsme transparentní a pro klienty srozumitelní. Jasným a přijatelným způsobem vymezujeme naše očekávání ve vztahu k nim, hranice a pravidla chování a důsledky plynoucí z jejich překračování.
- Náš přístup ke klientům je hodnotově transparentní: Hlásíme se ke křesťanským hodnotám uvedeným výše a pomáháme našim klientům vybudovat si vlastní hodnotový systém vycházející z tradice naší kultury a náboženství. Přitom se varujeme manipulativních technik.
- Nepoužíváme vzhledem k nezletilým dotěrný, zneužívající, sexuálně provokativní, ponižující nebo kulturně nevhodný jazyk či chování. Nezveme nezletilého domů, nezůstáváme s ním sami bez doprovodu, vyjma situací, kdy by byl v bezprostředním nebezpečí újmy nebo fyzického ohrožení. Nepoužíváme fyzické tresty. Při podezření na zneužití či obvinění ze zneužití nezletilého ohlásíme případ v souladu s předepsanými postupem.
- Zachováváme mlčenlivost o skutečnostech, které jsme se dozvěděli v souvislosti s působením v zařízení a které se vztahují ke klientům, s výjimkou pedagogických konzultací a porad v rámci zařízení. V ostatních případech nás této povinnosti může zbavit klient nebo jeho zákonný zástupce písemným prohlášením. Současně jsme si vědomi povinnosti oznámit závažné skutečnosti týkající se klientů.
- Neřešíme s klienty ani před nimi interní záležitosti zařízení ani své osobní problémy jakéhokoliv druhu.
- Respektujeme roli rodičů (zákonných zástupců) nezletilých klientů jako hlavních garantů výchovy, přistupujeme k nim bez předsudků s vědomím své profesionality a odbornosti.
Etické zásady ve vztahu vedoucích a podřízených pracovníků
- Odpovědně plníme povinnosti vyplývající ze závazků naší pracovní pozice. Rozhodnutí vedení přijímáme s respektem a loajalitou.
- Ředitel vytváří takové podmínky, které umožňují členům pracovního týmu závazky přijmout a uplatňovat je v souladu s tímto kodexem.
- Udržujeme a podporujeme atmosféru spolupráce.
- Zavazujeme se nezamlčovat sexuální obtěžování a protizákonné jednání.
- Vedoucí pracovníci jsou si vědomi moci, která z jejich postavení vyplývá, a nezneužívají ji.
Etické zásady kolegiality
- Respektujeme znalosti a zkušenosti kolegů a ostatních odborných pracovníků, rozdíly vnímáme jako stimul a nikoliv překážku tvůrčí spolupráce
- Respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů a ostatních odborníků. Připomínky k nim vyjadřujeme vhodným způsobem, začínáme přímým rozhovorem s nimi, dále příp. přímým nadřízeným.
- Upřednostňujeme týmovou spolupráci před separací a individuálním pojetím služby.
- Přispíváme k dobrému pracovnímu ovzduší a svou práci vidíme v širším kontextu společného díla v zařízení.
- Jsme si vědomi, že nelze zcela oddělit práci a osobní život. Pracovníci v partnerském, manželském, či jiném blízkém vztahu dbají na to, aby jejich vztah a soukromý život negativně neovlivňoval jejich práci a naopak. Pracovníci jsou schopni možná napětí vzniklá z výše uvedených vztahů reflektovat například na supervizích.
Etické zásady odbornosti a profesionality
- Dbáme na zvyšování, případně udržování prestiže daného typu služby.
- Snažíme se o zvyšování odborné úrovně, profesionality své práce a vlastního celoživotního vzdělávání a rozvoje.
- Nepřekračujeme hranice vlastních kompetencí, uvědomujeme si a respektujeme vlastní limity a v případě potřeby požádáme o pomoc.
- Při své práci zohledňujeme schopnosti a možnosti klientů.
- Využíváme různých způsobů získávání zpětné vazby.
- Snažíme se o to, aby ve vztahu mezi naším zařízením a jinými organizacemi poskytujícími podobné služby nepřevládla rivalita a nekonstruktivní konkurence.
- Zavazujeme se dbát o dobrou pověst a dobré jméno našeho zařízení, a to i mimo naši pracovní dobu.
- Budujeme zdravé vztahy s klienty, aniž bychom je přitom vázali na svou osobu.
- Jsme zdravě kritičtí k metodám naší práce a jsme otevřeni čerpat z progresivních inovací i osvědčené tradice.
Za hrubé porušení tohoto kodexu se považuje mimo jiné: šíření pomluv, úmyslné zadržování podstatných informací, šíření dezinformací, vynášení interních informací (konkrétní informace o konkétních klientech, informace ze supervizí), vyhrožování a ponižování, nadávky, výsměch, agresivita a nedůstojné zacházení ze strany nadřízených.